вівторок, 3 квітня 2018 р.

Галина Калюжна : з Білою Церквою в серці

На порох розітріть мене -
Я проросту кущем калини,
Бо невмируща я, Галина,
Як Україна!
 Сьогодні українській поетесі, піснярці,журналісту й педагогу, нашій землячці Галині Калюжній (1958-2011) виповнилося б 60 років. 
  "... В літературу пані Галина йшла через Білоцерківське літературне об'єднання - студію "Заспів", у якому пройшла початкову школу літературної майстерности. Тут таки, у Білій Церкві, мала перші публікації у міськрайонній пресі, виступи пред читацькою аудиторією і визнання свого таланту. І тут таки зрештою відбулася презентація її першої поетичної книжки в рамцях щорічного фестивалю поезіїї "Веселки над Россю-98". І як літератор, і як фахівець-філолог прислужилася популяризації українського письменства, а як член Товариства української мови (нині - ВУТ "Просвіта" ім. Тараса Шевченка) стала в оборону рідного Слова ...
      Вірші  Галини Калюжної прозорі, як сама щирість, і ліричні, як любов. Назвали б ці риси визначальними, якби не було в них присутнє те, чого не виказать словами - поезія. Бо й справді, чому ті слова в одних вустах мертвіють, з інших - запалюють? До того ж іще мелодійність, яка уможливила співтворчість її з метром української пісні Павлом Дворським, як кажуть, промовляє саме за себе, бо увінчалось лауреатством на всеукраїнських конкурсах "Шлягер-97" та "Шлягер-98".
      Лірика Галини Калюжної при позірній аполітичності і "вселюдськості" глибоко патріотична, заангажована на духовне відродження української людини, покликана "самих себе - у себе! - відмолить" від ординців, які "не повигибли. Вони у наших душах випасають коней!"...
                    Володимир Іванців (із книги "Подолання синдрому Гоголя", - Біла Церква: Альманах "Біла Церква", 2006. - С. 54-55.).

Очима проліска
Очима проліска вдивляюся у світ ...
Ні мітки не порушивши, ні в слід
Нічийний не вступаючи недбало,
Ні літньої не крадучи забави
Пишатися і тішитись зеленим,
Ні зупинивши тих, хто йшов від мене,
Ні перепливши в лівого на правий,-
Я скрізь і з усіма, і в кожній правді,
І у неправді кожній - знову я
Себе знаходжу ... То душа моя
Мандрує, як мандрівочка весняна,
І над чумацьким возом пропливає
Повільно, щоб дослухатись до пісні,
Легенько підлітає до вогню ...
Схиляючись до золотої тисняви,
Черпне кулеші з польової миски ...
І знову небо над душею високо!
І знову я між тишами стою,
І знову очі проліска з дитинства
Вигукують загублене у часі,
Вишукують прив'ялі моріжки ...
І ніч, немов хрущі білоцерківські,
Втинається у проміжок міжчасся,
Як повна жменя хрущиків, як щастя,
Що голосом дитинства шелестить ...
Уже тепер давно "до запитання"
На цю адресу писані листи ...
Мене в оту мандрівку відпусти,
Поважний часу роздумів і згадок!
Там бабця Олександра на четвертий
Панельний поверх пиріжки несе,
Протупавши із п'ятого у перший
Нової забудови, де сусіди
Так вилітали із нажитих місць,
Як ми, "по зносу хат", із Леваневського ...
А місто - "як картинака"! - БІЛА ЦЕРКВА!
Це тут моє народження збулось,
Задумане ще там, у Небосвіті,
Коли я маму вибрала земну
Із іменем промовистим - Марія!
Як музика мені торкнула вії,
Як сонце перехлюпнулось в весну,
Я попід серцем мамину надію
Вже літ і літ під зорями несу ...
В очах-зірках ріднесенької мами
Цвіте мій світ пісенними рядками!..
Очима проліска вдивляючись у світ,
Я на тепло - теплом відповідаю
Усім, хто доторкнувся і зігрів ...
Наш світ земний Господь благословляє!..
Нам білим цвітом квітне-ожива
За Ярославом мудра Біла Церква,
Коли в життя вбрідаючи, як в Рось,
Ми потім і Дніпро перепливаєм -
Сміливі, і завзяті, й запальні ...
та знає серце : пам'ятає хтось
У тих краях, які - не забуваєм! 
                 Галина Калюжна




Немає коментарів:

Дописати коментар